Hoofdstuk 2: Kwaliteitsacties
Gasten verwachten in een horecabedrijf een bepaald niveau van kwaliteit. Om die kwaliteit te kunnen blijven waarmaken is het belangrijk steeds weer te controleren en waar nodig bij te sturen. Ook dit is een verantwoordelijkheid van een leidinggevende.
Kwaliteit
Stelling
Andere kwaliteitssystemen
Hetzelfde geserveerd
In recepturen maak je afspraken hoe gerechten en drankjes iedere keer weer worden samengesteld. Ook dit heeft te maken met kwaliteit. Je wilt niet dat een broodje gezond op maandag 1 plak tomaat bevat en op woensdag, als er een andere medewerker werkt, 3 plakjes tomaat.
Je wilt als horecabedrijf dat gerechten en drankjes altijd hetzelfde worden geserveerd.
Communicatie
Kwaliteit is voldoen aan de eisen van de gast. Kwaliteit is echter een breed begrip. Je kunt bij het horen van het woord kwaliteit bijvoorbeeld denken aan zaken zoals de smaak van eten en drinken, de geur, de versheid en aan de prijs die gasten betalen voor het product. Zo heeft iedere gast zijn eigen eisen.