Hoofdstuk 2: Mixologie

In het vorige hoofdstuk ben je meer te weten gekomen over de geschiedenis van de cocktail, de zeven ‘cocktailfamilies’ en hun basisingrediënten. 
In dit hoofdstuk ga je je verdiepen in de definitie mixologie. Wat zijn de drie principes van mixologie en hoe zijn deze van invloed op het creëren van de lekkerste cocktails? Leer snel verder en word een expert in het bedenken en maken van de beste combinaties en de smakelijkste creaties!
 

Mixologie is het begrijpen van mixdranken. Elke bartender is in bepaalde mate een mixoloog. Veel factoren spelen een belangrijke rol bij mixologie. Gasten willen dat je een drankje ter plekke voor ze klaarmaakt, dat het lekker ruikt en er ook nog leuk uitziet. En misschien wel het állerbelangrijkst: dat het drankje ook fantastisch smaakt.

Inzicht in de basisprincipes vergroten je mixologie-capaciteiten. Er bestaan drie basisprincipes, namelijk: synergie, verdunnen en balans. Tijdens het maken van een cocktail kijk je als eerst naar de synergie.

De basis van synergie is altijd de gedistilleerde drank en de smaakomschrijving. Om ervoor te zorgen dat je toevoegingen kiest die de smaken aanvullen of versterken, is een uitgebreide productkennis nodig. Alleen zo weet je welke smaken in het product verborgen zitten. Ook is een goede kennis van cocktails, eten en drinken belangrijk om te weten wat goed combineert.

Drank met een alcoholpercentage van 40% is te sterk om effectief te kunnen proeven, daarom moet het worden verdund tot ongeveer 20%. Zo ervaren we alle aroma’s en het juiste  mondgevoel. Verdunnen, ook wel verwatering, speelt een belangrijke rol bij alle mixdranken en gebeurt doorgaans met ijs en/of vruchtensappen en frisdranken (die grotendeels uit water bestaan). De meest verdunde dranken, zoals rum-cola en gin-tonic, worden het best verkocht.

Als je smaakpapillen te veel van een bepaalde smaak proeven, raken ze overbelast en proef je de smaak niet echt meer. Er is een gebrek aan contrast. Als bartender is het dus cruciaal dat je je cocktails verbetert door smaak in balans te brengen.

De balans tussen zoet en zuur is ontzettend belangrijk in de mixologie. Kijk maar naar het grote succes van dranken als de Margarita, de Cosmopolitan, de Mai Tai en vele anderen. Versgeperst citroen- en limoensap is daarom onmisbaar in een bar. Natuurlijk zijn er naast zoet en zuur diverse andere smaakcombinaties te maken, die voor een lekkere balans zorgen.

Zoals je misschien al hebt begrepen in dit hoofdstuk, is mixologie van grote invloed op het creëren van cocktails. Het krijgen van de juiste balans en synergie in smaken en ingrediënten en de juiste manier van verdunning, bepalen het succes van de cocktail.

Meer ontdekken over leren en werken in de horeca? Kijk op horeca.nl