Hoofdstuk 4: Ambassadeurs maken
“Ik heb laatst zo lekker gegeten bij De broodjes van Bas. Daar moet je echt een keer gaan lunchen. Ze hebben trouwens ook de lekkerste cappuccino van de stad.”
Door zowel in je zaak als online op de juiste manier contact met je gast te hebben en te zorgen voor een fijne hospitality-ervaring, kan een gast een vaste gast en zelfs een ambassadeur worden. De gast vertelt andere mensen hoe goed jouw zaak is.
In dit hoofdstuk lees je wat de enorme voordelen zijn van gasten die jouw ambassadeur of fan zijn. Ook lees je hoe je van bestaande gasten ambassadeurs kunt maken.
Goud waard
Een gast die matig tevreden is over jouw zaak zal anderen niet aanraden om bij jou te reserveren. Maar een gast die supertevreden en enthousiast is over de ervaring in jouw zaak, zal dit waarschijnlijk wel in gesprekken met vrienden en familie vertellen.
Een ambassadeur of een fan van jouw zaak is goud waard. Dit is waarom:
- Het is goede mond-tot-mondreclame, want ze vertellen over jouw zaak aan anderen.
- Een ambassadeur of fan is een vaste gast en dat betekent dat je meer omzet haalt uit dezelfde bezoeker.
- De kans is groter dat ze je berichten op socials liken en erop reageren.
- De kans is groter dat ze iets delen over jouw zaak op hun eigen socials, waardoor je bereik groter wordt.
- De kans is groter dat ze positieve reviews over je zaak schrijven of willen schrijven als je ze hierom vraagt. Zo maken ze ook anderen weer enthousiast.
Gasten terug laten komen
Een loyaltyprogramma is een systeem met acties speciaal voor gasten die vaker komen. Gasten krijgen bijvoorbeeld korting op een volgende aankoop, ze kunnen sparen voor korting of voor gratis producten.
Vroeger gebeurde dit vooral offline. Je spaarde bijvoorbeeld zegels op een spaarkaart of je kreeg een gastenkaart waarmee je korting kreeg. Tegenwoordig kan dit ook via handige apps.
Via systemen als Waiterpro, Lightspeed Loyalty, Piggy en Mr. Winston kun je je eigen loyaltyprogramma’s opzetten, zoals spaarprogramma’s, e-mailacties voor leden en geautomatiseerde mails op bepaalde momenten.
Deze systemen zijn vaak gekoppeld aan crm-systemen die je inzicht geven in het gedrag van je gasten. Zo weet je precies of een actie aanslaat of niet. De kosten voor deze systemen bestaan vaak uit vaste maandbedragen. Deze bedragen zijn afhankelijk van de hoeveelheid gasten die je in je systeem wilt invoeren en de functionaliteiten waarvan je gebruik wilt maken.