Hoofdstuk 2: Online traffic generen

Als je online zichtbaar bent via je website, je socials en je Google bedrijfspagina, ben je nog niet klaar. De volgers en je toekomstige gasten zullen je niet vanzelf vinden. Hoe bereik je meer mensen online? In dit hoofdstuk lees je meer over online traffic genereren en een database aanleggen.

Bereik vergroten
Je wilt meer traffic naar je website krijgen en meer volgers op je socialmedia-accounts. Want hoe meer mensen je daar weten te vinden, hoe meer kans dat ze ook daadwerkelijk bij je reserveren, bestellen of boeken. Als je wilt dat meer mensen je vinden, dan kun je dat doen door goede content aan te bieden. Content die jouw doelgroep interessant vindt. Hierdoor blijven ze je volgen en bezoeken ze vaker je website en socials. Daarnaast kun je aan de slag gaan met SEO (search engine optimization) voor meer bereik. SEO houdt in dat je je website zo optimaliseert, dat je met bepaalde keywords makkelijk gevonden wordt. Tot slot kun je ook betalen voor advertenties online om meer mensen naar je website of socials te sturen. SEA (search engine advertising) is het adverteren op Google of andere zoekmachines zodat je bovenaan staat als mensen zoeken op bepaalde woorden. Je kunt ook adverteren op Insta, Facebook of TikTok. Dit wordt ook wel social media advertising (SMA) genoemd.

Nieuwe volgers
Je hebt accounts aangemaakt voor je bedrijf op social media. Je hebt je vrienden gevraagd om je te volgen. Maar hoe kom je nu zelf aan meer nieuwe volgers? Natuurlijk door goede content te plaatsen. Maar wat helpt nog meer?

Een paar tips:

SEO 
Wil je beter gevonden worden in Google, dan kan het helpen om aandacht te geven aan search engine optimization (SEO).

Wat er exact voor zorgt dat Google het ene bedrijf hoger in de zoekresultaten plaatst dan het andere bedrijf, dat weet niemand precies. Het zogenoemde algoritme dat Google hiervoor heeft ontworpen bepaalt dit. Toch weten SEO-experts ondertussen wel een aantal zaken die een positieve invloed hebben op je vermelding in Google. Die zaken veranderen echter regelmatig, dus je zult altijd zelf op zoek moeten naar de laatste informatie hierover.

Wat betreft je tekst helpt het als je het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in de (H1) headers (de titelkopjes) op je pagina verwerkt. Verwerk je dat woord vervolgens ook in de tekst onder de header en is de informatie die je erover geeft informatief en waardevol, dan zal je nog wat hoger in de zoekresultaten komen.

Het is dus goed om vooraf te bepalen op welke woorden je gevonden wilt worden en op welke woorden jouw doelgroep zal zoeken.

Adverteren via google
Wanneer je adverteert op Google maak je gebruik van Google Ads. Je maakt een eigen account aan en via dat account beheer je je advertentiecampagnes.

Je stelt in wat je wilt uitgeven per dag en op welke woorden je gevonden wilt worden. Ook je doelgroep en regio kun je aangeven. Je maakt in het systeem een advertentie door jouw tekst en eventueel beeld toe te voegen. Ook geef je aan wanneer je wilt dat je campagne loopt.

Vervolgens zie je in je account hoe de campagne presteert. Hoeveel mensen klikken er ook daadwerkelijk op je advertentie?

Meer ontdekken over leren en werken in de horeca? Kijk op horeca.nl