Hoofdstuk 4: Bier in de horeca
Wat geef je een gast die zegt: ‘Doe mij maar een biertje’?
Een Heineken pilsje, Herfstbok, een Radler? Met kennis en aandacht kan je jouw gast een extra beleving geven door hem of haar goed advies te geven.
Het etiket
De vorm van het flesje en het creatieve etiket kunnen de interesse van een gast gewekt hebben. Maar past het biertje bij de verwachting van de gast? Jij kunt hem helpen door het etiket uit te leggen en een beschrijving van het biertje te geven.
Bier bewaren
In principe is bier bijna onbeperkt houdbaar. Toch staat er een THT-datum op de verpakking omdat er een aantal factoren van invloed op de kwaliteit van het bier. Dit zijn tijd, licht, temperatuur en zuurstof. Aan jou is het de taak het bier goed op te slaan, zodat het de smaak en kwaliteit behoudt.
Bier adviseren
In de vorige twee hoofdstukken heb je kennis gemaakt met een aantal verschillende biertypen. Nu is het tijd om de gast te adviseren op basis van zijn voorkeuren.
Bier en spijs
Wordt er in jouw horecagelegenheid ook eten verkocht? Kijk dan eens of je een leuke combinatie kunt maken van een gerecht en een bepaald biertype. Bijvoorbeeld elk seizoen een seizoensbier in combinatie met een bijpassend gerecht.
Wist je dat kaas en bier een goede combinatie zijn?
Bier proeven
Regelmatig zie je mensen bier niet uit een glas drinken, maar uit een flesje. Dit is zonde. Het beste schenk je het bier uit in een glas dat past bij de aroma’s van het bier.
Dorstig naar meer kennis over bier?
In de e-learning ‘Dranken bereiden en serveren’ leer je in hoofdstuk 2 meer over het tappen van bier en het schenken van bier in het juiste glas.
Voordat je een bier echt goed kunt aanraden en schenken, moet je weten hoe het bier smaakt en de kwaliteit ervan kunnen beoordelen. Wil je meer leren over bier? Ga een keer bier proeven en leer al je zintuigen in te zetten bij het beoordelen van het bier. Volg een biertraining bij een erkende opleider om jouw bierkennis te vergroten!