Hoofdstuk 4: Communicatie

Nudges nodigen uit tot een vrijwillige, vaak onbewuste, gedragsverandering. Voorbeelden van nudges zijn: 

Fysiek: een kleine aanpassing maken in de omgeving (fysiek)
Sociaal: zichtbaar zijn op social media 
Financieel: geld besparen of opleveren 
Spel-element: een extra uitdaging toevoegen 
Zintuiglijk: verleiden met geur, smaak, geluid, vorm of warmte 

Nudges beïnvloeden ons gedrag 'als vanzelf', ook zonder een bewuste motivatie daarvoor.
 

Nudging: bewust onbewust beïnvloeden
Met menu-engineering kun je de gasten verleiden tot een duurzame menukeuze door deze ‘nudges’ ofwel 'duwtjes' toe te passen. 

Met menu-engineering kun je monitoren - en ook bijsturen - welke gerechten op de kaart veel gekozen worden en wat daarvan de marge is. Wil je jouw gasten tot duurzame menukeuzes verleiden? Houd dan rekening met de volgende punten bij de opbouw van de kaart:

Bovenaan: Wat bovenaan staat op de kaart, dat wordt het meest besteld, zo is bekend. Zet de meest duurzame gerechten dus bovenaan. 
Favoriet: Beschrijf de meest duurzame gerechten als ‘favoriet van de chef’ of ‘favoriet van onze gasten'.
Herkomst, huisgemaakt en lekker: Benadruk de kwaliteiten van je gerecht, zonder de termen duurzaam en gezond (te vaak) te gebruiken. 
Opvallend: Geef de meest duurzame gerechten op de menukaart een kleurrijk kader of een opvallend lettertype. Of geef een QR-code met link naar extra informatie en achtergrondverhalen.
Groenten voorop: Begin bij het benoemen van de gerechten met de groentes die erin verwerkt zijn, benoem daarna pas de vis- of vleescomponent.
Carnivoor, geef het door: Laat de dierlijke component op de menukaart als extra te bestellen terugkomen. Dus ga uit van vegetarisch als standaard met een optie om dierlijk bij te bestellen.
 

Enkele tips voor het communiceren van jouw MVO-beleid
Storytelling: Alles wat je inkoopt heeft een verhaal. Bij horecabedrijven met een actief MVO-beleid zijn die verhalen zeker de moeite waard om door te geven.
Regionaal en lokaal: Geef het aan als ingrediënten of zelfs hele gerechten lokaal uit de regio komen.
Afdankertjes: Laat de bedieningsmedewerkers bij het uitserveren expliciet benoemen als je bedrijf actief voedselverspilling voorkomt, en de bijdrage van de gast daarin. Het zal bijdragen aan een feel-good ervaring voor de gasten.
Achtergrondverhalen: Vertel extra informatie of achtergrondverhalen via QR-codes bij gerechten op de menukaart. Dan kan een gast zelf bepalen wanneer die zich wil verdiepen in alle wetenswaardigheden.
 

Meer ontdekken over leren en werken in de horeca? Kijk op horeca.nl