Hoofdstuk 1: MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)
Als we in dit tempo voedsel blijven consumeren en verspillen, hebben we in 2050 twee wereldbollen aan landbouwgrond nodig. Kort gezegd: we branden de aarde op. We zijn als mens te ver van de natuur verwijderd geraakt, waardoor we over de planetaire grenzen van de aarde heen zijn gegaan.
Met name de opwarming van de aarde (broeikaseffect), afname van biodiversiteit en de stikstofkringloop zijn een groot probleem. De grenzen hiervan zijn al bereikt, en we schuren tegen de grenzen van oceaanverzuring, waterschaarste, landgebruik en de fosforkringloop aan. Tijd voor actie, dus!
Het leuke van MVO is dat het winst oplevert voor iedereen: planet (het milieu), people (mens en maatschappij) én profit (het financiële resultaat van je bedrijf). De P van purpose wordt daarom vaak toegevoegd aan het creëren van waarde voor people, planet en profit. En profit wordt dan in brede zin gezien: prosperity. Want winst op basis van maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent winst voor iedereen. Dat geeft plezier (nog een P).
In de lagen van de bruidstaart met de werelddoelen, kun je de aandacht voor people, planet en profit/prosperity herkennen. Het is belangrijk om te bepalen welke werelddoelen voor jouw bedrijf het meest relevant zijn.
Wil je aan de slag met MVO in je bedrijf? Dan is het zinvol om te weten waar je nu staat.
Bereken de CO2-voetafdruk van jouw bedrijf via het GHG Protocol (Greenhouse Gas Protocol). Door de hoeveelheid broeikasgassen in je bedrijf in kaart te brengen, kun je transparantie bieden over de milieu-impact van jouw bedrijf naar klanten en consumenten. Hiermee bouw je aan een sterk en betrouwbaar imago.
MVO Nederland ondersteunt ondernemers die een nieuwe economie willen vormgeven, met tips en tools, zoals de MVO-scan om te starten, en netwerken voor kennisdeling, inspiratie en verdieping van de MVO-aanpak van bedrijven.
Het Versnellingshuis Nederland Circulair zette 17 instrumenten op een rijtje voor het meten van circulariteit van producten en organisaties.