Wij zijn bezig met het optimaliseren van onze website,
daarom willen we je 3 vragen stellen.

Wie ben je?
Wat voor informatie zoek je?
Bezoek je de site voor de eerste keer?
Mijn Passie

Log hier in met je Entree account

Een bestelling opnemen en klaarmaken

Deze tekst behandelt het opnemen en klaarmaken van een bestelling

Een bestelling opnemen en klaarmaken - Stap 1 Een bestelling opnemen en klaarmaken - Stap 2 Een bestelling opnemen en klaarmaken - Stap 3

Inleiding

De bestelling goed opnemen en afhandelen is, naast het product dat je verkoopt, één van de belangrijkste redenen waarom een gast/klant later nog iets wil bestellen of terugkomt.

Benodigde materialen

handheld of
blocnote met pen

Werkwijze (toon toelichting)

  1. Vraag de gast of hij een keuze heeft kunnen maken als de menukaart op tafel staat. Zo niet, dan reik je deze eerst uit en vraag je of de gast vast iets wil drinken.
  2. Neem de bestelling op. Als de gast een keuze heeft gemaakt, probeer je de bestelling te onthouden; bij grotere bestellingen noteer je die. Als de gast het nog niet weet, kun je adviseren en attenderen op bijvoorbeeld specialiteiten of weekaanbiedingen.
  3. Als de bestelling is opgenomen, vertel je dat het er zo snel mogelijk aankomt. Je maakt de bestelling klaar of geeft het door aan de medewerker die dat doet.
  4. Zo gauw de bestelling klaar staat, breng je die weg en serveer je deze uit. Zorg voor aandacht voor de gast, wees beleefd en wens hem een smakelijke maaltijd.
  5. Probeer altijd vaker te scoren tijdens de aanwezigheid van de gast. Houd de gast tijdens zijn verblijf in de gaten. Als zijn consumptie op is, vraag je of hij misschien nog iets wil gebruiken.

Tips

Bij een ijssalon zijn vaak piekmomenten. Het best gekozen betaalmoment is bij het afleveren van de bestelling. Zo weet je precies wat geleverd is en afgerekend moet worden.
Tevens voorkom je dat gasten in de drukte weglopen zonder te betalen en geef je de gast de vrijheid om weg te gaan wanneer hij wil.
Als het rustig is, kun je even een praatje maken en zo aandacht geven aan de gast.

Resultaat

De handeling is goed uitgevoerd als:
de gast het gevoel heeft welkom te zijn en daardoor misschien net iets meer uitgeeft dan in eerste instantie de bedoeling was,

de gast tevreden is en waarschijnlijk nog eens terugkomt.